Виховання здорової
дитини та охорона її здоров’я – основні проблеми всіх країн за часів їх
існування. Як відомо, вирішення проблеми збереження власного здоров’я закладено
в самій людині, у знанні та розумінні нею проблем формування, збереження,
зміцнення і відновлення його, а також в умінні дотримуватися правил здорового
способу життя.
Важливим
стратегічним напрямом 11-річної загальної середньої школи є вирішення проблем
комплексної реалізації оздоровчої функції шкільної освіти, забезпечення
фізичного й духовного здоров’я учнів. До нових соціальних функцій освіти слід
віднести й соціально-терапевтичну, що покликана значно підвищити рівень
готовності особистості випускника до успішної життєдіяльності в складних умовах
соціального середовища, попередження нервово-психічних і соматичних захворювань
та виникнення залежностей від психотропних речовин через оздоровлення психіки
людини в цілому, розвиток її особистісних якостей, які потрібні для
гармонізації соціальних зв’язків і збереження здоров’я. У наш час дитина
повинна мати можливість пізнати себе, особливості людського організму, основні
засоби здорового способу життя, запобігання різним захворюванням, шкідливим
звичкам; уміти керувати своїм здоров’ям, що дасть їй шлях до повноцінного
життя. Сьогодні дуже важливо під час навчання в школі навчити дитину самій
піклуватися про власне здоров’я, сформувати в неї установку на підтримку
власного здоров’я без застосування медикаментозних засобів.
Сьогодні в Україні
спостерігається вкрай важка ситуація стосовно здоров’я сучасної молоді. Окрім
багаточисельних захворювань учнів (захворювань органів дихання, органів зору,
органів травлення, серцево-судинні захворювання, гіподинамія тощо), значно
зросли показники погіршення психічного й духовного здоров’я школярів. У наш час
нервово-психічні відхилення зафіксовано у 88 % дітей. Переважна більшість
сучасних підлітків втратила гуманістичні орієнтири, спрямованість до духовного
зростання, сенс та цінність життя. Підтвердженням вищесказаного може слугувати
й той факт, що сьогодні серед найбільш поширених причин загибелі дітей є
самогубство.
Такі показники
здоров’я школярів можна пояснити не лише впливом різних негативних чинників,
але, перш за все, недостатньою увагою до питань здорового способу життя дітей і
дорослих. У наш час курить кожен п’ятий п’ятикласник, майже половина
восьмикласників і біля 60 % випускників шкіл. Серед споживачів першого
наркотику - тютюну - 68 % дітей молодших класів. Чверть восьмикласників мають
чітку орієнтацію на алкогольні напої, половина з них домінує серед випускників,
третина підлітків піддається ранній алкоголізації. За останні роки кількість
осіб, які незаконно вживають наркотичні засоби і психотропні речовини, в
Україні подвоїлась і на даний момент становила 107,1 тис., з яких 5,4 тис. -
неповнолітні, що створює безпосередню загрозу генофонду нації. Усе це говорить
про жахливе становище сучасної молоді - майбутнього нашої держави.
Одним із головних
завдань сучасної школи є створення оптимальних умов для розуміння дітьми
переваг здорового способу життя, заохочування до здобуття знань, умінь і
навичок здорового способу життя;стимулювання до самостійного й усвідомленого
вибору життєвої позиції; швидке й ефективне поширення знань про здоров’я. Адже
воно є основою життєвого успіху для кожної людини.
Тому кожен вчитель повинен поставити перед
собою такі завдання:
- сформувати в учнів усвідомлення того, що
людина - частина природи та суспільства, її здоров'я залежить від здоров'я
природи й соціального оточення, що здоров'я - це основа щастя людини;
- навчити дітей встановлювати гармонійні
стосунки з природою, берегти її як умову власного життя і здоров'я.
- навчити використовувати складові частини
природного чинника здоров'я.
- сформувати у школярів потребу духовного,
психічного та фізичного самовдосконалення, виховати у них дбайливе та бережливе
ставлення до свого здоров'я та здоров'я оточуючих.
- прищепити навички особистої гігієни та
санітарії як складових частин загальної культури особистості.
- сформувати у вихованців потребу в заняттях
фізичною культурою й спортом, фізичною працею, активним відпочинком,
загартуванням як засобами формування фізичного здоров'я.
- виробити мотиваційні установки на ведення
здорового способу життя як одну з найголовніших умов і засобів збереження,
зміцнення, формування, відтворення і передачі наступним поколінням духовного,
психічного та фізичного здоров’я та навчити веденню здорового способу життя.
На нашу думку,
вчитель має всі засоби, щоб створити оптимальні умови для формування в учнів
певних переконань щодо здорового способу життя, для стимулювання в них
самостійного і свідомого вибору життєвої позиції. Вчителі сучасної школи
повинні підпорядкувати навчально-виховну та позашкільну роботу ідеї:
«Найголовнішим для людини є життя, а найбільшою цінністю в житті є здоров’я».
Немає коментарів:
Дописати коментар