Шукати в цьому блозі

Загальна будова та функції органів дихання


Мета:
Освітня.Ознайомити учнів із будовою та функціями органів дихання.
Розвиваюча. Розвивати логічне мислення, уміння виділяти головне, порівнювати, робити висновки,працювати з підручником.
Виховна.Виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я.

Методична мета: Використання диференційованих завдань для корекції знань з теми « Кров і кровообіг»

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Хід уроку


Хід уроку
Форми роботи
Час
1.Організаційний момент.
Підготовка учнів до уроку
Психологічне налаштування на роботу

1хв.
2. Мотивація.
У народі кажуть: «Потрібен як повітря», маючи на увазі те, без чого не можна прожити. Справді, людина витримує без їжі кілька десятків днів, без води — кілька днів, а без повітря — лише 5 хвилин!

2хв.
3. Актуалізація опорних знань.
Ми вже з вами вивчали рослин і тварин. Скажіть які ознаки притаманні живим  організмам?
•        Обмін речовин
•        Рух
•        Ріст
•        Розвиток
•        Подразливість
Обмін речовин – найважливіша властивість живих організмів, яка включає живлення, дихання, виділення.
Чи всім живі істотам дихають? Пригадайте, як дихають комахи, як риби, а як дихають ссавці? Чим представлені їхні дихальні системи.

Як ви вважаєте якою повинна бути дихальна система людини?
•        Мати достатньо велику площу
•        Бути вологою завжди
•        Мати дуже тонку поверхню.

Запис на дошці
Сьогодні на уроці ми з вами повинні:
1. Вивчити особливості будови органів дихання у зв'язку з їхніми функціями.
2. Поглибити знання про значення дихання для організму людини.
3. З'ясувати взаємозв'язок кровоносної та дихальної систем.
Бесіда
7хв.
4. Вивчення нового матеріалу.
Учні об'єднуються в групи і самостійно виконують завдання:

І група
1.Функції носової порожнини
2.Особливоті будови носової порожнини

ІІ група
1.Функції глотки
2.Особливоті будови глотки

ІІІ група
1.Функції трахеї
2.Особливоті будови трахеї

ІV група
1.Функції бронхів
2.Особливоті будови бронхів


Відділ дихальної системи
Функції
Особливості будови
Носова порожнина


Глотка


Трахеї


Бронхи


Легені        




Будова і функції носової порожнини
Фізіологи розрізняють зовнішній ніс та носову порожнину. Носова порожнина — це спеціалізований відділ верхніх дихальних шляхів. У ній вдихуване повітря нагрівається або охолоджується до температури тіла за рахунок того, що в слизовій оболонці багато дрібних капілярів. Повітря зволожується, очищується й знезаражується за рахунок слизу, який виробляють залозисті клітини, що містяться у слизовій оболонці носової порожнини.
Слиз містить бактерицидну речовину - лізоцим, а допомогою якої відбувається руйнування хвороботворних бактерій.
У слизовій оболонці носової порожнини є лейкоцити, що виконують функцію фагоцитозу. Вони знищують велику кількість бактерій.
Носова порожнина має додаткові порожнини - придаткові пазухи носа, розташовані в кістках черепа: у верхній шелепі - гайморова пазуха, у лобовій кісці - лобова пазуха; є також додаткові порожнини. Запалення слизової оболонки цих пазух призводить до серйозних захворювань, наприклад гаймориту - запалення верхньощелепної пазухи та фронтиту - запалення лобної пазухи.
Угорі задньої частини носової порожняви є нюховий епітелій, з допомогою якого людина одержує інформацію про запахи.
Отвір, що веде в гортань, захищений віл потрапляння їжі клапаном із хрящової тканини надгортанником.

Глотка
Гортань — це частина дихальної трубки, що передує трахеї. Вона утворене дев'ятьма рухливими хрящами, найбільшим із яких є щитоподібний, що легко зміщується під час розмови, кашлю, співу, ковтання.
У гортані є дві голосові зв’язки — еластичні пружні волокна, вкриті слизовою оболонкою. Між ними розташована голосова щілина. Напруження й натягнення голосових зв'язок може змінюватися завдяки скороченню або розслабленню м’язів, що прикріплюються до них. Голосові зв’язки під час проходження через них повітря під час видиху можуть коливатися, утворюючи звуки різних частот. У період статевого дозрівання відбуваєтеся фізіологічна зміна голосу (особливо у хлопчиків), що триває півтора-два роки.

Голос треба берегти. Тож не паліть, не вживайте алкоголь, не кричіть без потреби, тепло замотуйте шию шарфом у холодну погоду, не дихайте на морозі ротом. Якщо виникли хворобливі зміни голосу або він зник, не гайно звертайтеся до лікаря!

Трахея
Трахея — орган завдовжки 10-12 см і діаметром близько 1,5-2 см.
 Її стінки мають хрящові півкільця, що не дають їй спадатися, а допомагають вільно пропускати повітря. Водночас м’яка м'язова задня стінка не заважає проходженню їжі стравоходом, який ззаду прилягає до трахеї.

Бронхи
Трахея переходить у грудну порожнину, де поділяється на два головні бронхи правий і лівий що йдуть до відповідних легень.
Правий бронх має три гілочки, а лівим –дві.
У кожній легені гілочки багаторазово розгалужуються, утворюючи бронхіальне дерево. Вони закінчуються легеневими мішечками, стінки яких утворені легеневими пухирцями — альвеолами.

Фізкультхвилинка
Тренінг «Лікувальне дихання»
Промовляючи звук е, ми лікуємо легені, бронхи; а - гортань; ом м - м - гайморові пазухи. Звуки будемо співати на одній ноті, промовляючи дев’ять разів. Вправи слід робити вранці та ввечері. Дихання теж може бути лікувальним. Вдих при цьому легкий, короткий, неглибокий - і відразу ж видих - довгий.
Найголовніший видих - ХО-О-О, ФУ-У-У. Видих - Ф-Ф-Ф - найбільш цілющий.
Діти разом з учителем викопують вправи.

Корекційна робота з теми «Кров і кровообіг»

Завдання 1
Простежте шлях еритроцитів від капілярів стінки легеневої альвеоли до капілярів м'язів і його зворотній шлях. Визначте, по яким судинах він рухається в малому колі кровообігу і по яких – у великому.

Завдання 2
Кровоносна система – складна мережа різних за діаметром трубочок, по яких із різною швидкістю рухаються потоки крові. Найменша швидкість у капілярах. Яке значення для організму має спокійний і повільний рух крові в капілярах альвеол?

Завдання 3
Із переліку судин і відділів серця випишіть окремо ті, що належать до:
А – до малого коло кровообігу
Б – до великого кола кровообігу

 1. Ліве передсердя
2. праве передсердя
3. легеневі вени
4. легеневі артерії
5. лівий шлуночок
6. правий шлуночок
7. верхня порожниста вена
8. аорта
9. нижня порожниста вена
10. сонні артерії

Розповідь вчителя
Легені
Легені – масивний орган, до складу якого входять права та ліва легені. Вони заповнюють майже всю грудну порожнину (4/5 її об’єму), мають форму конуса, який основою прилягає до діаграми, а верхівкою виходить за межі ребер і виступає на 20–30 мм. вище від ключиці. Між верхівкою і основою лежить тіло легень. Поверхня, що прилягає до ребер і має на собі відбиток, називається реберною.
Маса легень 0,5–0,6 кг, колір у них сірувато-рожевий. На середостіннії артерія й нерви, що іннервують легені та бронхи, а виходять дві легеневі вени та легеневі лімфатичні судини, зв’язані сполучною тканиною. Ці елементи утворюють корінь легені, яким вона фіксується в грудній порожнині.
Альвеола легені – це відкритий пухирець, заповнена повітрям комірка через тонку стінку якої відбувається газообмін. Загальна кількість альвеол в одній легені дорослого – 300 – 400 мільйонів. Максимальна поверхня усіх альвеол у дорослого під час вдихання повітря досягає 100 м2.
А ви знаєте, що якщо взяти загальну площу альвеол і їх сумувати то вийде площа двох футбольних полів.



Учні працюючи в групах презентують свої питанням і разом заповнюємо таблицю.















Учні заповнюють таблицю.







































































































Робота з індивідуальними картками
































Міні-лекція








20хв.
































































































5. Рефлексія  «Пінг-понг»
Кидаючи м'яч, учень називає орган дихальної системи, а той, до кого м’яч потрапив, дає стисле пояснення про що йдеться.
Відбувається перевірка таблиці та засвоєння термінів.


5-7хв.
6. Підсумки уроку



7. Оцінювання
Самооцінювання в групах і роботи на карточках.

1хв.
8. Домашнє завдання
§30, стор.85-89.
Індивідуальні завдання: на 10-12балів скласти кросворд зі словом «Дихання»


2хв.




Немає коментарів:

Опублікувати коментар