Здоров'я -
поняття комплексне. За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров'я,здоров'я
- це "стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не
тільки відсутність хвороб і фізичних дефектів". Питання збереження
здоров'я, оптимізація факторів, які його формують, піднімаються не тільки
медиками, а й екологами у зв'язку з тим, що в даний час вплив негативних
факторів навколишнього середовища неухильно зростає, а адаптаційні можливості
людини як біологічного виду не безмежні. Для ефективності процесу
виховання культури здоров'я школярів у роботі класного керівника необхідний
системний підхід, тобто культура здоров'я школярів має розвиватися в цілісному
інтегрованому виховному процесі, в якому всі компоненти взаємопов'язані.
Система роботи
класного керівника з виховання культури здоров'я школярів - це складна
сукупність логічно й організаційно взаємопов'язаних явищ, що характеризується
єдністю мети, завдань, принципів, напрямків, змісту, засобів, форм, методів і
прийомів роботи, що відбивається в різних взаємодіях класного керівника з
медичної, психологічної, соціальної, бібліотечної службами, сім'ями, вчителем
фізичної культури, вчителями - предметниками, тренерами спортивних секцій,
педагогами додаткової освіти, адміністрацією школи, працівниками оздоровчих
інфраструктур та інших установ, заснованих на програмі виховання культури здоров'я
школярів. Нам необхідно не тільки дотримуватися санітарно -гігієнічних
вимог до організації навчального процесу, а й удосконалювати педагогічні
технології і режим шкільного навчання і спілкування. Давайте згадаємо слова
Василя Олександровича Сухомлинського про те, що до школяра потрібно ставитися
не як до посудини, яку належить наповнити інформацією, а як до факела, який
необхідно запалити. Нехай наш ентузіазм запалить у кожного учня факел інтересу
до власного здоров'я, адже творячи своє здоров'я, людина тим самим одночасно
творить самого себе. Проблема збереження здоров'я дитини в процесі
шкільного навчання має багатовікову історію. Колись ще древні греки висікли на
камені: "Хочеш бути здоровим - бігай, хочеш бути красивим - бігай, хочеш
бути розумним - бігай" . Турбота про здоров'я - це найважливіша праця
вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їх духовне життя,
світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили. Поняття
"людина" , "життя" , "здоров'я" взаємопов'язані і
взаємозалежні. " Зміцнити здоров'я людини в дитинстві, - говорив
Сухомлинський, - не допустити, щоб дитина вступала в юність кволою і млявою, -
це значить дати їй всю повноту життєвих радощів. Без радості неможлива гармонія
здорового тіла та здорового духу. Якщо дитина, зачарований красою полів,
мерехтінням зірок, нескінченної піснею коників і запахом польових квітів,
складає пісню, значить, він перебуває на вершині цієї гармонії тіла і
духу" . Одним з основних завдань сучасної школи є підготовка дитини до
самостійного життя, виховання її морально і фізично здоровою. Крім того, не
менш важливо навчити її бути здоровою. Саме сьогодні ми повинні вести пошук
такої моделі освіти, яка забезпечувала б високий рівень підготовки учня і
сприяла б формуванню усвідомленої потреби у здоров'ї, відповідального ставлення
до здоров'я, засвоєння практичних навичок здорового способу життя. Учень
проводить у школі значну частину свого життя, тому школа надає формує вплив на
розвиток багатьох сторін його особистості. Система соціально - психологічних та
педагогічних умов школи може як сприяти, так і перешкоджати розвитку здорової
особистості. Причому, можна виділити як зовнішні стосовно розвивитку
особистості дитини (форми навчання та позакласної роботи, специфіка стилю
педагогічного спілкування, загальний психологічний клімат класу і школи тощо),
так і внутрішні (готовність і здатність самої дитини відповідати вимогам
здорового шкільного середовища,тому що навряд чи можливо "оздоровити
" когось без його власної активності) умови. Відповідно, зусилля педагогів
і психологів повинні бути спільними і спрямовані на обидва типи умов. Слід
зазначити, що всі здоров'язберігаючі технології , застосовувані в навчально -
виховному процесі, можна розділити на три основні групи:
• технології, що
забезпечують гігієнічно оптимальні умови освітнього процесу;
• технології
оптимальної організації навчального процесу та фізичної активності
школярів;
• різноманітні
психолого - педагогічні технології , які використовуються на уроках і в
позаурочній діяльності педагогами та вихователями.
Завдання педагога
- систематизувати знання дітей про правила безпечної поведінки в побутових і
екстремальних умовах, сформувати конкретні навички та моделі поведінки в
суспільстві. Запорукою успішності даної роботи може стати поєднання
різноманітних за змістом і формою видів діяльності, що сприяє розвитку у дітей
кмітливості, фантазії, ерудиції, уміння логічно міркувати й робити висновки.
Напрям «Здоров'я»
в роботі класного керівника.
Мета: використання
педагогічних технологій і методичних прийомів для демонстрації учням значущості
фізичного і психічного здоров'я людини; виховання розуміння важливості здоров'я
для майбутнього самоствердження, забезпечення школяреві можливості збереження
здоров'я за період навчання в школі. Головними завданнями сучасної школи
є: виховання здорової особистості, орієнтованої на здоровий спосіб життя;
організація такого освітнього та виховного процесу, що не зашкодить здоров'ю
дитини; використання доступних кожній школі засобів охорони здоров'я та
розвитку школяра. Нова якість освіти може бути досягнуто лише при створенні
певних умов, спрямованих на збереження і зміцнення здоров'я учнів. Все це
вимагає від педагогів особливих підходів в освіті та вихованні, заснованих на
принципах здоров’язбереження . Знання щодо збереження та розвитку здоров'я є
важливою складовою професійної компетентності сучасного вчителя, який повинен
володіти широким спектром здоров'язберігаючих освітніх технологій, щоб мати
можливість вибирати ті з них, які забезпечать в даних певних умовах успіх
конкретного навчання.
Форми
реалізації:
1 . Відвідування
басейну .
2 . Спортивні
свята і змагання.
3 . Тижні
здоров'я.
4 . Походи
вихідного дня.
5 . Проект «
Здоров'я та безпека »
6 . Просвітництво
з даної теми (бесіди , практикуми , свята , подорожі ...)
Класний керівник,
організовуючи дозвілля вихованців з метою виховання культури здоров'я поза
школою, співпрацює з працівниками оздоровчих інфраструктур: Палацу спорту,
стадіону, тренажерного комплексу, басейну, кабінету релаксації , фітобару,
солярію , інгаляторію, зимового саду , а також з працівниками театрів,
кінотеатрів, музеїв та інших громадських закладів з метою проведення
позакласних заходів на базі цих установ. Для того , щоб взаємодія класного
керівника з усіма суб'єктами процесу виховання культури здоров'я школярів було
ефективним, педагог повинен володіти такими якостями особистості як:
комунікативність, захопленість професією, громадською активністю, моральної
зрілістю, гуманним ставленням до дітей, високою культурою здоров'я,
вимогливістю до себе, так як він є першим прикладом для своїх вихованців.
Особливо важливо, щоб він володів умінням яскраво, виразно, логічно викласти
свою думку, вміти переконати, залучити до себе увагу школярів, бути тактовним,
витриманим, спостережливим, щирим.
В
основу роботи покладено особистісно -орієнтовані
принципи:
- Дитина
самоцінна, вчитель не формує особистість, а створює умови для проявів
внутрішнього світу дитини, вчитель не веде, а йде поруч і попереду, він
співпрацює разом з дитиною, роздумує разом з нею над її проблемами, приймає її
такою, якоювона прийшла;
- Вчитель
утримується від моральних оцінок особистості , а дає дитині можливість самому
знайти себе і пройти свій шлях у пошуку істини ;
- Вчитель
організує роботу виходячи з гуманістичних принципів: - Дитина має свої
індивідуальні можливості у навчальній діяльності;
- Дитина вчиться
від іншої дитини , як і від вчителя; - Дитина успішний в навчанні , коли
йому добре ;
- Дитина
успішна в навчанні , коли її підтримують і надихають
вчитель і батьки, модель випускника - людина, зберігає інтерес до
пізнання світу , що займається самоосвітою ;
- людина, що
усвідомлює свої права й визнає права інших людей; - людина, що знає свій
родовід ;
- людина з
гуманістичними ідеями і переконаннями ;
- людина ,
що орієнтується на здоровий спосіб життя , відчуває постійну потребу в
саморегуляції і саморефлексії .
Аналіз практичної
діяльності класних керівників в сучасних школах показує, що, на жаль, не всі ще
поки педагоги розглядають виховання , насамперед , як створення умов для
розвитку внутрішнього потенціалу дитини , але все більш пріоритетною стає
індивідуальна робота з дітьми , що зачіпає основи фізичного і психічного
розвитку кожної дитини . У зв'язку з цим класним керівникам необхідно
усвідомити першорядність виховання культури здоров'я школярів, що, безсумнівно,
сприятиме всебічному розвитку особистості кожної дитини , формування ціннісного
ставлення і практичних умінь, що забезпечують ефективне управління життєвими силами
організму.
В даний час , вже
проведені численні фізіолого - гігієнічні та психофізіологічні дослідження
школярів переконують педагогів і керівників системи освіти в необхідності
приймати спеціальні заходи щодо збереження та зміцнення здоров'я школярів..
Таким чином,
цільовою установкою виховання культури здоров'я школярів у роботі класного
керівника є : створення умов для гармонійного розвитку особистості школяра,
враховуючи індивідуальні показники стану здоров'я учнів , створення стійкої
мотивації до здорового і продуктивного стилю життя та формування здорового
духовно , психічно , соціально адаптованого, фізично розвиненої людини .
Робота класного
керівника з виховання культури здоров'я школярів є складною системою , яка
виступає в якості компонента , етапу , функції , закономірності , умови ,
принципів педагогічного процесу , що розкривається наступним чином :
- Виховання
культури здоров'я як компонент педагогічного процесу в системі роботи класного
керівника , сприяє формуванню особистості активної , разностороннеразвітой ,
моральної, творчої , орієнтованої на здоровий спосіб життя;
- Виховання
культури здоров'я як етап педагогічного процесу в системі роботи класного
керівника , на якому здійснюється втілення культури здоров'я в особистості
вихованців . Це досить чітко обмежений у часі спеціально організований період
життєдіяльності вихованців , в ході якого освоєння культури здоров'я виступає в
якості ведучої цілі. Такого роду етапом виховного процесу є конкретні заходи,
спрямовані на формування фізичного , психічного , морального здоров'я та
соціальну адаптацію школярів ;
- Виховання
культури здоров'я як функція педагогічного процесу в системі роботи класного
керівника , проявляється в постійному вплив даного процесу на рівень готовності
вихованців до профілактики та подолання шкідливих , небезпечних для здоров'я
людини факторів життєдіяльності . Реалізація даної функції обумовлена
можливостями методів навчання і виховання , морально - психологічним кліматом
на заняттях , характером спілкування учасників педагогічного процесу ,
особистісним втіленням культури здоров'я , тобто рівнем сформованості культури
здоров'я самого класного керівника і школярів ;
- Виховання
культури здоров'я як закономірність полягає в тому , що якщо в педагогічному
процесі здійснюється систематична робота з виховання культури здоров'я , то це
сприяє охороні здоров'я школярів , знижує ймовірність несприятливих , шкідливих
наслідків від впливу зовнішніх факторів і від їх власної життєдіяльності ;
- Виховання
культури здоров'я є педагогічним умовою включення вихованців в життя ,
формування особистості, яка прагне до постійного самовдосконалення та
реалізації нових можливостей ;
Виділені ознаки
відбивають різні сторони виховання культури здоров'я школярів : входження до
складу педагогічного процесу , наявність функції , закономірний характер
виховання культури здоров'я в педагогічному процесі , усвідомлення класним
керівником закономірності у вигляді наступних педагогічних принципів:
- Принцип
системності - передбачає виділення структурних компонентів системи виховання ,
а також взаємозв'язків між ними і орієнтує суб'єктів даного процесу на
систематичне привласнення і використання культури здоров'я в процесі
життєдіяльності ;
- Принцип
науковості - виражається в опорі на наукові уявлення , теоретичні розробки
вітчизняних і зарубіжних вчених про сутність , рушійні сили та закономірності
процесу виховання культури здоров'я школярів ;
- Принцип
соціокультурний - передбачає зв'язок процесу виховання культури здоров'я
школярів з життям , соціокультурним середовищем , допомога особистості у
всебічному розвитку ;
- Принцип
безперервності - полягає в постійному коригуванню в роботі з виховання культури
здоров'я школярів , оскільки в самій виховній системі змінюються інтереси ,
потреби , ціннісні установки дітей і дорослих , коректуються міжособистісні
емоційно - психологічні та ділові відносини , з'являються нові контакти з
навколишнім соціальним і природним середовищем. Означає організацію
багатостороннього педагогічного впливу на особистість , через систему цілей,
змісту , засобів навчання та сторін виховного процесу;
- Принцип
гуманізму - виражається у повазі до особистості дитини , у поєднанні з
вимогливістю до нього , у створенні сприятливого психологічного клімату ,
позитивного емоційного фону в групі. Будується на взаємній довірі , повазі ,
співробітництво , доброзичливості , авторитеті вчителя , але при цьому
вихователь повинен виявляти високу вимогливість до вихованців для досягнення
потрібних результатів;
- Принцип обліку
вікових та індивідуальних особливостей школярів - виражається в підборі засобів
, методів , форм роботи з урахуванням вікових та індивідуальних відмінностей у
роботі з конкретними вихованцями ;
- Принцип єдності
- передбачає забезпечення єдиних та узгоджених дій школи , сім'ї та
громадськості в процесі виховання культури здоров'я учнів .
Зазначимо , що
робота класного керівника є найважливішою ланкою у виховній системі освітньої
установи , основним механізмом реалізації особистісно - діяльнісного підходу до
вихованців . При цьому особистість класного керівника (суб'єкта виховання) є
механізмом реалізації якісного стану виховання - діяльності . Її вплив на
розвивається учня , по К.Д. Ушинскому , складає ту виховну силу , якої не можна
замінити ні підручниками , ні моральними сентенціями , ні системою покарань і
заохочень [ 4]. Таким чином , класний керівник повинен володіти такими якостями
особистості як: комунікативність , захопленість професією , громадською
активністю , моральної зрілістю , гуманним ставленням до дітей , високою
культурою власного здоров'я , вимогливістю до себе , так як він є першим
прикладом для своїх вихованців . Успіх роботи класного керівника залежить і від
наявності у нього інформаційних знань і умінь з проблеми виховання культури
здоров'я школярів. Особливо важливо володіти вмінням яскраво, виразно , логічно
викласти свою думку , вміти переконати , залучити до себе увагу школярів , бути
тактовним , витриманим , спостережливим, щирим.
Педагог повинен
бути сам здоровий, знати закони здорового способу життя , постійно "
працювати над собою " , займатися питаннями виховання культури здоров'я
школярів на високому науковому і професійному рівні , так як це складний ,
планований , цілеспрямований і організований процес стимулювання активної діяльності
навчаються за оволодіння ними соціальним , духовним досвідом і цінностями в
питаннях культури здоров'я
Немає коментарів:
Дописати коментар